RAMON CANETRamon Canet (Palma de Mallorca, 1950) presenta la seva primera exposició individual a la Galeria Trama, en la que mostra un conjunt de pintures inèdites de molt diferents formats. La seva obra no s’havia vist a Barcelona des de la seva exposició retrospectiva itinerant

 

 celebrada durant tot l’any 2006 i que va finalitzar al Palau Moja .

Reconegut com a artista abstracte, la seva pintura tracta sobre el llenguatge de la pintura i esdevé alhora, una recerca de la bellesa a través de manifestacions que beuen de l’Informalisme o de l’Expressionisme abstracte americà. Pintor intuïtiu i experimentador, que viu entre la tensió i la força d’una gamma cromàtica reduïda, que plasma a les teles o fustes, en composicions de línies rectes i formes estrictament ordenades. La seva pintura es centra no només en el fet pictòric en sí, sinó en l’estudi del format i del material de cada composició. La personalitat del seu gest evoca una unitat conceptual i una espiritualitat profunda, cercant allò essencial.

Com comenta l’artista a Guillem Frontera en un fragment d’una entrevista reproduïda al catàleg d’aquesta mostra: “No és estrany: la creació és una aventura de l’esperit, et mena a la reflexió sobre les coses en general, et guia cap als territoris on sorgeixen les preguntes, les grans i les petites. (...) La creació neix dels pous més profunds de tu mateix, i, de pous, n’hi ha també al desert”.
La seva trajectòria com a pintor que ha realitzat una profunda investigació del llenguatge abstracte ha estat revisada en diverses retrospectives. Aquest món de l’artista és plasmat en una frase de Carlos Fuentes en un dels seus catàlegs: “Anit vaig somiar que entrava en un quadre de Ramon Canet. Dic 'quadre' i desvirtuo des del començament la meva intenció. Havia d’haver dit: 'Anit vaig somiar que entrava a una pintura de Ramon Canet'. I per tercera vegada consecutiva, m’he de corregir a mi mateix: 'Avui somio que entro a l’univers de Ramon Canet' ”.

Nascut a Palma de Mallorca, el 1950, i llicenciat en Belles Arts per la Universitat de Barcelona, Ramon Canet realitzà la primera exposició individual a Palma, el 1973. De llavors ençà, ha mostrat la seva obra regularment en aquesta ciutat, a exposicions individuals a Barcelona, Madrid, València, Sevilla, Saragossa, Hamburg, Frankfurt, Berlín o Estocolm, entre d’altres ciutats, o a fires internacionals com ARCO, Art Frankfurt, Chicago International Art, Tokyo Art Expo, Art Asia, Art Cologne, Saga, Art Miami, etc. El 1996, fou seleccionat per l’Ambaixada d’Espanya a Indonèsia per a participar en el programa "Ten of the Best", exposant individualment a Jakarta aquell mateix any. L’any 2006 va realitzar una exposició retrospectiva itinerant per institucions d’Eivissa, Maó, Múrcia, Alacant, Barcelona i Palma de Mallorca. Soci fundador d’Edicions 6a Obra Gràfica, ha realitzat una ingent tasca en aquest camp. Des del 1991, és acadèmic de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Sebastià.

INAUGURACIÓ 10_OCTUBRE // 19,30 H
EXPOSICIÓ: 10_OCTUBRE // 11_NOVEMBRE 2008

DEL ARCHIVO

  • BALEARES
    2006

    Por Pau Waelder

    Can Gelabert
    Binissalem

    En abril de 2000, el centre cultural Can Gelabert va acollir la seva primera mostra, i avui, cinc anys més tard, pot presumir d’un intens programa d’exposicions i activitats culturals que ha portat a acollir a les seves sales l’obra d’un total de 60 artistes. Amb motiu d’aquest cinquè aniversari, s’ha publicat un catàleg que vol ser una mostra de la fructifera trajectòria del centre, i s’ha organitzat una exposició col·lectiva de l’obra recent dels 60 creadors plàstics que han visitat Can Gelabert.

    La història del centre està estretament lligada a la seva gestió. Després del primer any de vida de Can Gelabert, el regidor de cultura Jaume Pons va obrir a concurs la gestió del centre, que va obtenir l’empresa Tres Serveis Culturals. En els quatre anys següents, i mitjançant la tasca d’aquests gestors professionals en coordinació amb la regiduria de Cultura de l’Ajuntament de Binissalem, el centre ha portat a terme un calendari d’activitats ric en propostes per a tots els públics, en el qual als cursos, tallers i actes socials s’han afegit les arts plàstiques i els projectes més avantguardistes.

    Tina Codina, membre de Tres Serveis Culturals, em comentà l’experiència que ella i els seus companys han tingut en aquests anys a Can Gelabert.