Mateu Bauzà. Obres 1989-2008. Casal Solleric. Palma de Mallorca
Mateu Bauzà (Palma, 1950) estudia a la Facultat de Belles Arts de Barcelona, ciutat on el 1973 mostra els seus primers treballs. Els seus anys d’estudiant coincideixen amb una etapa de fort activisme polític –tardofranquisme i transició democràtica espanyola– que,
en els ambients artístics, deriva cap a la recerca de nous camins i ruptures formals en favor d’una major llibertat expressiva. En aquest context, Bauzà estudia les noves tècniques i corrents pictòrics: dripping, grattage, action painting... i es nodreix de l’informalisme, l’abstracció i la pintura matèrica (art brut), que havien irromput en la plàstica catalana de la mà de Tàpies, Guinovart i Miró, entre d’altres, artistes sorgits després de la Segona Guerra Mundial, l’obra del quals es caracteritza per una visió pessimista de l’home, influïts per la filosofia existencialista.
Mateu Bauzà. Dies de febrer, 2004. Acrílic damunt tela, 116 x 116 cm |
Ja en els vuitanta, després d’estades breus a Toronto i París, i totalment desvinculat de corrents localistes, l’obra de Bauzà transita cap a temes de caràcter universal, encetant un camí conceptual (Fluxus, Beuys) i de coneixement orientalista. Després d’una breu etapa en què mostra interès pel dibuix, endinsa amb entusiasme les seves arrels en l’expressionisme abstracte –l’empremta de Mark Rothko i Willem de Kooning és manifesta a la seva obra–, on integra elements de la seva abstracció inicial. Aquesta etapa, que podria definir-se de figuració expressionista, dona pas amb el temps a una depuració estilística –colors nets i vibrants– pròxima a l’estètica tao. El conceptualisme de Beuys i el minimal art són també referències que poden observar-se en les seves produccions.
Sota una estètica d’austeritat cromàtica, a l’obra de Mateu Bauzà hi ha subjacent una impressionant evocació de la naturalesa. En Bauzà sempre és present el substrat espiritual, la significació dels elements senzills com evocadors d’un major ordre universal. Utilitza peces de gran format per descriure moviments lents i d’una subtilesa extreta de la filosofia tant oriental com mediterrània, basada en l’observació de la naturalesa i les seves fonts d’energia (llum, aigua, aire i matèria), elements que fa servir constantment per a la seva pintura.
Mateu Bauzà, ja en el present, vol enfocar el seu treball partint de tres conceptes: les formes de percepció, el sentit del temps i les estructures de la memòria. I, des d’un punt de vista conceptual, torna a analitzar els valors estètics occidentals, tot reconsiderant el significat de l’art en el segle XXI i identificant noves possibilitats per a l’art en el complex marc de la vida contemporània. Sigui com sigui, Mateu Bauzà continua explorant els valors estètics occidentals, indagant en el parentiu entre l’art i la filosofia i proposant un llenguatge poètic que semblava desterrat definitivament de l’art.
Al llarg de la seva trajectòria, ha participat en mostres i exposicions a Mèxic, Alemanya, Japó, Xina, els Estats Units i Suïssa, entre d’altres, així com a centres més pròxims al nostre entorn, com Palma, Sóller, Felanitx, Deià, Barcelona, la Corunya i Madrid.
Data: 5 juny – 13 juliol 2008
Lloc: Casal Solleric / Planta entresòl
Comissari: Joan Carles Gomis
Institucions: Ajuntament de Palma / Caja Mediterráneo CAM
CASAL SOLLERIC
Passeig del Born, 27 - 07012 Palma
T. (971) 72 20 92 / Esta dirección de correo electrónico está siendo protegida contra los robots de spam. Necesita tener JavaScript habilitado para poder verlo.
Horari: Dimarts a dissabte, de 10 a 14 h i de 17 a 21 h
Diumenges i festius, de 10 a 13.30 h
Dilluns tancat